Zientzia dibulgazioa eta Covid-19a. Birusaren ezaugarrietan eta txertoen garapen eta eraginkortasunean oinarritutako mezua eta elkarreragina

Autores/as

  • Maider Eizmendi Iraola Euskal Herriko Unibertsitatea

Palabras clave:

Covid-19, The Conversation, dibulgazioa, birusa, txertoa, elkarreragina

Resumen

Covid-19aren pandemiak zientzialariengan eta ikertzaileengan jarri du fokua. 2019ko abenduan lehen kasuan ezagutu zirenetik, alor desberdinetan aritzen diren ikertzaileek lan eskerga egin dute bai arazoa aztertzeko, hari aurre egiteko baliabideak sortzeko eta baita ere gizarteren informazio eskariari erantzuteko. Aurrekaririk gabeko osasun krisiak eragindako ezinegona gainditzeko, funtsezkoa izan da ikertzaileek egin duten dibulgazioa lana. Testuinguru honetan, ikerketa honen helburua The Conversation web orriaren bertsio espainolean Covid-19aren inguruan argitaratutako albisteen azterketa tematikoa egitea izan da; zehazki, 2020ko apirilaren 1etik 2121eko martxoaren 31ra batutako edukiek (n=306) zein gai jorratu dituzten aztertu da eta, aldi berean, argitalpenek irakurleen aldetik izan duten elkarreragina, edukia analisiaren teknika baliatuta. Emaitzek erakutsi dute birusaren ezaugarriak eta txertoen garapen eta efektibotasunak izan dutela aparteko tokia dibulgazio lanetan eta erabiltzaileen aldetik ere erantzun nabarmena izan dutela aipatutako gaiek. Azken honi lotuta, oro har, The Conversation orriaren bidez zabaldu diren lanek interes eta elkarreragin esanguratsua lortu dute.

Citas

ALCÍBAR, M. (2015). Comunicación pública de la ciencia y la tecnología: una aproximación crítica a su historia conceptual. Arbor, 191 (773): 1-13. https://doi.org/10.3989/arbor.2015.773n3012

ANZIVINO, M. (2021). Is public engagement gendered? An analytical proposal using some evidence from Italy. Public Understanding of Science, 30(7): 827-840. https://doi.org/10.1177/09636625211002060

BLANCHARD, A. (2011). Science blogs in research and popularization of science: why, how and for whom?. MOIRA COCKELL M.; BILLOTTE, J; DARBELLAY F.; WALDVOGEL, F. (ed). Common Knowledge: The Challenge of Transdisciplinarity, EPFL Press: 219.

BROSSARD, D. (2013). New media landscapes and the science information consumer. Proceedings of the National Academy of Sciences 110 (Suppl. 3): 14096–14101.

CALVO-HERNANDO, M. (2003). Divulgación y periodismo científico. Mexico: UNAM.

CALVO-HERNANDO, M. (1999) El nuevo periodismo de la ciencia. Quito: CIESPAL.

CASERO-RIPOLLÉS, Andreu (2020). Impact of Covid-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak. El profesional de la información, 29 (2): e290223. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23

CASTILLO-RAMÍREZ, Inmaculada; ALBERICH-PASCUAL, Jordi (2017): "Análisis de estrategias de difusión de contenidos y actividad en redes sociales en revistas de divulgación científica: factores de interacción, visibilidad e impacto", en Estudios sobre el Mensaje Periodístico 23 (2): 1045-1056.

CERON, W.; SANSEVERINO, G. G.; DE LIMA-SANTOS, M.-F.; QUILES, M. G. (2021). Covid-19 fake news diffusion across latin america. Soc. Netw. Anal. Min. 11: 1–20.

CHAHROUR, M.; ASSI, S.; BEJJANI, M.; NASRALLAH, A.; SALHAB, H.; FARES, M.; KHACHFE, H. (2020). A bibliometric analysis of COVID-19 research activity: a call for increased output. Cureus, 12(3)

CHEN Q.; ALLOT A.M; Lu Z. (2020). Keep up with the latest coronavirus research. Nature, 579(7798):193.

COLLINS, K.; SHIFFMAN, D.; ROCK, J. (2016). How are scientists using social media in the workplace?. PloS one, 11 (10): e0162680. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0162680

CÔTÉ, I. M.; DARLING, E. S. (2018). Scientists on Twitter: Preaching to the choir or singing from the rooftops?. Facets, 3(1): 682-694. https://doi.org/10.1139/facets-2018-0002

DIVIU-MIÑARRO, C.; CORTIÑAS-ROVIRA, S. (2020). Cómo comunicar una pandemia a la sociedad: la visión de los profesionales. Estudio de caso de la Covid-19 en el sur de Europa. El Profesional de la Informacion, 29(5). https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.12

DUNWOODY, S. (2004). How Valuable is Formal Science Training to Science Journalists?. Comunicacao e Sociedade, 6: 75–78. https://doi.org/10.17231/comsoc.6(2004).1229

DUNWOODY, S. (2020). Science journalism and pandemic uncertainty. Media and Communication, 8(2): 471-474. https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.3224

FERNÁNDEZ DE LIS, P. (2014). Ciencia y periodismo en la red. Quaderns de la Fundació Dr. Antoni Esteve, 28: 15-19.

FUNDORA, Y.; GARCÍA-ROQUE, Y. (2021). La divulgación científica: una herramienta eficaz en centros de investigación. Bibliotecas. Anales de investigación, 7: 105-108.

GARCÍA-FERREIRO, V. (2003). Las ciencias sociales en la divulgación. UNAM.

GARCÍA- MESTRES, M.; MATEU GARCÍA, A.; DOMINGUEZ I ROMERO, M. (2012). La percepción social de los principales divulgadores españoles de la ciencia/Social perception of the main Spanish popular-science communicators. Estudios sobre el mensaje periodístico 18 (2): 757.

GERTRUDIX, M.; RAJAS, M.; ROMERO-LUIS, J.; CARBONELL-ALCOCER, A. (2021). Comunicación científica en el espacio digital. Acciones de difusión de proyectos de investigación del programa H2020. Profesional de la información, 30, 1, e300104. https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.04

GUENTHER, L. (2019). Science journalism. ORNEBRING, H (Ed.), Oxford encyclopedia of journalism. New York: Oxford University Press.

HORBACH, S. P. (2020). Pandemic publishing: Medical journals strongly speed up their publication process for COVID-19. Quantitative Science Studies, 1(3): 1056-1067.

HOSSAIN, MM. (2020). Current status of global research on novel coronavirus disease (Covid-19): A bibliometric analysis and knowledge mapping. SSRN Electronic Journal.

http://doi.org/10.2139/ssrn.3547824

JAMIESON, K.; KAHAN, D.; SCHEUFELE, D. (ed.). (2017). The Oxford handbook of the science of science communication. Oxford: Oxford University Press.

KRIPPENDORFF, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y Práctica. Barcelona: Paidos Comunicación.

LAZCANO-PEÑA, D., VIEDMA, G. C.; ALCAINO, T. V. (2019). Comunicación de la Ciencia desde la Mirada de los Investigadores Universitarios: entre el Indicador y la Vocación. Formación universitaria, 12(6): 27-40. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600027

MONTAÑA BLASCO, M.; OLLÉ CASTELLÀ, C.; LAVILLA RASO, M. (2020). Impacto de la pandemia de Covid-19 en el consumo de medios en España. Revista Latina de Comunicación Social, 78: 155–167. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1472.

NIELSEN, R. K.; FLETCHER, R.; NEWMAN, N.; BRENNEN, J. S.; HOWARD, P. (2020). Navegando la ‘infodemia’:así consume y califica las noticias y la información sobre el coronavirus la gente en seis países. Oxford: Reuters Institute.

https://bit.ly/3caZCsf

ORTIZ-NÚÑEZ, R. (2020). Análisis métrico de la producción científica sobre COVID-19 en SCOPUS. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud (ACIMED), 31(3): 1-20.

PÉREZ-DASILVA, J. Á.; MESO-AYERDI, K.; MENDIGUREN-GALDOSPÍN, T. (2020). Fake news y coronavirus: detección de los principales actores y tendencias a través del análisis de las conversaciones en Twitter. Profesional de la información, 29(3), e290308. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.08

PETERS, H.P. (2014). Las dos culturas. científicos y periodistas, una relación todavía vigente. MÈTODE Science Studies Journal, 4: 163-169. http://doi.org/10.7203/metode.80.3043

PETERS, H. P.; DUNWOODY, S.; ALLGAIER, J.: LO, Y. Y.; BROSSARD, D. (2014). Public communication of science 2.0. Is the communication of science via the “new media” online a genuine transformation or old wine in new bottles? MBO reports, 15(7): 749-753. http://doi:10.15252/embr.201438979

REVUELTA, G. (2018). Formación en comunicación en los estudios de grado. Análisis en las áreas de ciencias de la salud y la vida, ciencias ambientales y ciencias naturales. InMediaciones de la Comunicación, 13(2): 159-182. https://doi.org/10.18861/ic.2018.13.2.2872

RIBAS, C. (2012). La divulgación y la comunicación de la ciencia, en la encrucijada. SE-BBM, 173: 10-12

SEEGER, M. ; PECHTA, L. ; PRICE, S.; LUBELL, K; ROSE, D; SAPRU, S.; CHANSKY, M.; SMITH, B. (2018). A Conceptual Model for Evaluating Emergency Risk Communication in Public Health. Health security, 16(3): 193–203. https://doi.org/10.1089/hs.2018.0020

SEMIR, V. (2014). Decir la ciencia. Divulgación y periodismo científico de Galileo a Twitter. Barcelona: Universidad Pompeu Fabra.

SIERRA-RODRÍGUEZ, J. (2020). Periodismo, comunicación institucional y transparencia: aprendizajes de la crisis sanitaria del COVID-19. Revista de Comunicación y Salud: RCyS, 10(2): 569-591.

SUGIMOTO, CR.; THELWALL, M.; LARIVIÈRE, V.; TSOU, A.; MONGEON, P.; MACALUSO, B. (2013). Scientists popularizing science: Characteristics and impact of TED talk presenters. PLoS ONE 68(4): e62403.

TORRES-ALBERO, C.; FERNÁNDEZ-ESQUINAS, M.; REY-ROCHA, J.; MARTÍN-SEMPERE, M. J. (2011). Dissemination practices in the Spanish research system: scientists trapped in a golden cage. Public Understanding of Science, 20(1): 12-25. https://doi.org/10.1177/0963662510382361

TRENCH, B. (2009). Science reporting in the electronic embrace of the Internet. En:

HOLLIMAN, R., WHITELEGG, L., SCANLON, E., SMIDT, S.; THOMAS, J. (Eds.). Investigating science communication in the information age: Implications for public engagement and popular media. Oxford: Oxford University Press. 166-180.

WIMMER, R.; DOMINICK, J. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Barcelona: Bosch Comunicación.

Descargas

Publicado

2023-03-03

Número

Sección

Artículos